اصول طراحی محصول

سه اصل در خصوص طراحی ابتکارانه و خلاقانه

۱-دیدن

۲-شنیدن

۳-گفتن

دیدن بدی که در ادبیات توسعه محصول جدید به معنای تشخیص محصولات جدید است که در نهایت شکست خواهند خورد اهمیت حیاتی در توسعه محصولات جدید خواهند داشت.

اولین گام برای طراح موفق به صورت ضمنی طراحی یک محصول است که شکست نخورد و دومین آن تشخیص علل شکست محصول جدید است. لازم است برای انجام این شرط از طراحی یک روش نظام مند پیش بینی شود و مطابق با آن دلایل شکست محصول جدید را شناسایی کرد.

تعیین چشم انداز مناسب برای محصولی که الزامات اولیه را برآورده می کند و به نوعی می توان گفت که در نهایت موفق خواهد بود مهم ترین هدفی است که می تواند مشتری و کارفرما را راضی نگه دارد. طراحانی که در تعیین اهداف شکست می خورند در دیدن کارهایی که برای موفقیت محصول جدیدشان باید انجام دهند نیز شکست خواهند خورد. به طور مثال می توان گفت وقتی نمیدانید کجا خواهی رفت هر راهی درست است.

اما هدفگذاری برای محصول به تنهایی دارای ارزش نخواهد بود مگر اینکه پیشرفت آن در مسیر فرآیند توسعه کنترل شود. به صدا در آوردن محصول در فواصل مختلف و مقایسه این صداها با اهداف تعیین شده تنها تشخیص انحراف از معیارهای اولیه محصول است و اگر بتوان مسیر جدیدی را شناسایی کرد تحقق محصول ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت علی رغم بالا رفتن هزینه ها توسعه محصول پایان خواهد یافت و محصول نیز محقق نخواهد شد.

اگر برای تحقق هر محصول جدیدی، ۱۰ راه کار خلاقانه وجود داشته باشد، باید اجازه دهیم تمام راه کارهای نادرست نیز ارائه شود. این عمل با جمله معروف توماس ادیسون همراه خواهد شد. خلاقیت ۱% الهام و ۹۹% تلاش است. این تلاش از آماده سازی ذهن بر می خیزد و شالوده ای را فراهم می سازد که بلوک هاس سازنده خلاقیت بر آن قرار خواهند گرفت. بیان راه کارهای نادرست تا حدی از اهمیت برخوردار است گاهی نی توانند به عنوان معیار اصلی در تایید و صحه گاری ایده های درست و منطقی مورد استفاده قرار گیرند، تا حدی که می توان گفت که اگر شخصی فقطیک ایده ولو ایده صحیح را پیش گیرد احتمال نادرست بودن و یا به تحقق نرسیدن این ایده همانقدر که تحقق آن به اندازه صحیح بودن آن است.

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 2 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.